08-06 ’11 | | Ik had hem al eerder aangekondigd, maar nu is het artikel ook online op Driving-fun en uiteraard hier op het blog. De nieuwe Lexus CT 200h. Een deel van de test vind je hieronder, de gehele test inclusief alle foto’s zijn hier te vinden.
Hij was lange tijd ‘tergend dichtbij’ als we de Lexus-reclames mochten geloven, maar nu is hij er dan al even, de CT 200h, Lexus’ 14%-bijtelling-verkooptopper. Voor de DF-er die naast z’n leuke speeltje voor het weekend, zakelijk groen en goedkoop wil rijden.
Dat de CT 200h een succes is mag duidelijk zijn. Nog voordat iemand de auto in het echt gezien had waren er in Nederland al ruim 1.000 orders getekend. Sinds 1 maart is hij te vinden in de showrooms en de teller staat nu dan ook al op ruim 2.000 orders. Boven verwachting aangezien Lexus zelf ingezet had op 1.500 auto’s voor geheel 2011. Even ter vergelijking, normaal doet Lexus zo’n 700 auto’s op jaarbasis, in totaal. De CT 200h is daarmee een enorm belangrijke auto voor het Japanse merk.
Wat de auto in Nederland zo populair maakt is natuurlijk de 14% bijtelling die hij heeft. Zakelijk is het daarmee een prachtig alternatief voor bijvoorbeeld de wat saaiere Toyota Prius en de nog saaiere Honda Insight. Dankzij de fiscale voordelen is de groei van hybride auto’s in Nederland enorm groot. Kijkend naar de cijfers, dan valt te zien dat er een verviervoudiging heeft plaatsgevonden in de verkoop van 2010 ten opzichte van 2008. Dit jaar wordt verwacht dat er ruim 40.000 hybrides over de toonbank gaan.
Lexus is met de CT het eerste merk dat met een hybride in het premium C-segment komt. De markt waar vooral de BMW 1-serie en Audi A3 de dienst uitmaken. Lexus hoopt met de zuinige full-hybrid een stuk van de markt te kapen. Een goede en mooie auto, die ondersteund wordt door het Red Carpet Treatment moet daarvoor gaan zorgen. Red Carpet Treatment wil zeggen dat er een haal- en brengservice is, of dat er gratis vervangend vervoer wordt verzorgd op het moment dat de auto een servicebeurt nodig heeft. Lexus deed dit al langer met de overige modellen, maar is in dit segment uniek met deze manier van werken. Ook al rij je met een ‘CT-tje’, daar kijkt men bij de Lexusdealer dus niet anders naar.