24-03 ’11 | | Een technologisch hoogstandje, dat is wat ik concludeer na een uurtje of twee in de buurt van en in de McLaren doorgebracht te hebben.
Voor Driving-Fun was ik vandaag aanwezig bij de Nederlandse presentatie van de McLaren MP4-12C, de auto die het Engelse merk na de F1 weer op de kaart moet zetten. En wat mij betreft krijgen ze daarvoor alle ruimte, want wat een bijzonder gave auto is dit. Naast de vertegenwoordigers voor de Benelux waren er vandaag ook heren vanuit Woking, waar de auto gebouwd wordt, aanwezig. Door één van hen, Dean Bickham, ben ik helemaal op de hoogte gebracht van alle ‘ins and outs’ van dit nieuwe speeltje.
De auto is gebouwd in de windtunnel en dat zie je ook echt, vorm volgt functie, zowel in het interieur als aan de buitenkant. Opvallende zaken aan de auto zijn onder andere de fenomenale zitpositie en de versnellingsbak die met flippers achter het stuurwiel wordt bediend. Deze heeft een extra feature die je moet vergelijken met de ontspanknop van een camera. Half indrukken is scherpstellen, dat doe je met de flippers ook. Raak je ze half aan, dan registreert de bak dat en zet de versnelling alvast klaar, zo kan er nog sneller geschakeld worden. Wat ook een mooie feature is, is de set van drie camera’s. In de voorbumper, achterbumper en tussen de hoofdsteunen in het plafond zitten kleine HD camera’s. Deze registreren alles wat je op het circuit doet en werken samen met de datalogger. Zo kan je thuis alles nakijken, zowel in grafiekvorm als in beeld. T.z.t. komt McLaren ook nog met een online community zodat MP4-12C rijders hun gegevens en beelden kunnen delen en vergelijken.
Persoonlijk vind ik het een erg fraaie auto, die op de foto niet echt tot z’n recht komt, maar in werkelijkheid echt prachtig is. Sowieso ben ik meer iemand die onder de indruk raakt van auto’s die naar functie zijn ontwikkeld. Deze auto is daar een perfect voorbeeld van. Vele uren zijn in de eigen windtunnel doorgebracht en hebben hem gemaakt tot de supersporter die het nu is. De 12 in de typeaanduiding staat voor een interne schaal die de technici aan hun modellen geeft. De MP4 krijgt dezelfde waarde als dat men de McLaren F1 zou geven. De MP4 is echter veel ruimer inzetbaar. Het is een prima daily driver maar als je aan de knoppen op de middenconsole draait, wordt het een echt messcherpe supercar. Een score van 12 dus, er komt nog een model boven en onder de MP4 in de komende jaren. Tot hoever de schaal rijkt en wat voor waarde de geestelijk opvolger van de F1 krijgt kon ik helaas niet ontfutselen. Wel kreeg ik na voorzichtig aandringen eruit dat er nog een soort Clubsport versie komt en dat ook een open versie tot de mogelijkheden behoort.
Genoeg besproken, helaas heb ik namelijk niet kunnen rijden, of dat ooit nog eens mogelijk wordt zal de toekomst uitwijzen, ik ben al aan het duimen! Nu eerst de foto’s van vandaag.